Přehrada
   Informace o přehradě
   Stav hladiny - VD Slapy

   Lodní doprava
      Parník
      Přívoz

   Kvalita vody
      Nová Rabyně
      Ždáň
      Měřín
      Živohošť
      Nová Živohošť
      Županovice

   Ubytování
      Nová Rabyně
      Skalice
      Ždáň
      Měřín
      Živohošť
      Nová Živohošť
      Kobylníky
      Radíč
      Častoboř
      Oboz
      Cholín
      Županovice
      Zrůbek
      Roviště
      Velká

   Potápění na Živohošti

   Automapa (271kB)







 

Tisknout stránku

Informace o přehradě

   Dlouho si Vltava od Českých Budějovic až do Prahy razila cestu skrz střed českého království přes tvrdou žulu i přes zlatonosnou horninu jílovského pásma zanechávajíc za sebou hluboké, krásné a čarovné údolí se spoustou meandrů, vysokých skal, vesnic, samot a vyhlášených hospůdek. Píše se polovina 20. století a během druhé světové války je postavena Štěchovická přehrada, která pod svou hladinou schovala oblíbený cíl pražských turistů, slavné Svatojánské proudy. V padesátých letech se staví Slapská přehrada, která ukončí plavbu vltavským vorům a po ní bude postavena obrovská Orlická přehrada a Kamýk. Jedno z nejhezčích evropských údolí zůstává jen ve vzpomínkách, dnes přístupno pouze rybám a... potápěčům.

   Nechceme polemizovat jestli nebylo hezčí původní údolí než kaskáda, o které (ale poněkud v jiné podobě) snil už Karel IV. Ostatně i tamější obyvatelé říkají, že dnešní jezera nic neubírají na kráse okolí. Vždyť nejenom Slapská přehrada představuje množství romantických zátok a nespočet krásných přírodních scenérií …


Západ slunce

Pohled na Živohošť

   První rozhodnutí o stavbě Slapské přehrady pochází již z roku 1933. Tehdy měla být jednou z tzv. štěchovických přehrad, ale stavba byla odložena. V roce 1949 byla stavba znovu schválena, došlo k vypracování nového projektu (starý počítal s vybudováním hráze jěště před poslední zatáčkou nynější přehrady) a ještě v témže roce začaly práce na odtokovém tunelu, příjezdových silnicích a na sídlišti. Koncem roku 1951 se začala budovat hráz v Třebenicích (91,7 ř. km.). Spotřebováno bylo 350 000 m 3 betonu, 40 000 vagónů kamene, 6 300 vagónů písku a 5 800 vagónů cementu. V dubnu 1954, po více jak 2 letech práce, se přehrada začala naplňovat. V říjnu pak byla spuštěna první ze třech turbín slapské elektrárny. V roce 1954 byl také zahájen provoz lodní dopravy.
   Význam nádrže je mnohoúčelový. Především však ochrana před velkými vodami. První zatěžkávací zkoušku přehrada prodělala již v červenci 1954 a zachránila tak Prahu před povodní.


Hráz v Třebenicích

Hráz v Třebenicích
 

Hráz v Třebenicích

Budova Povodí Vltavy u hráze

   Technické údaje :
Poloha 49,4° s. š., 14,2° v. d., 271 m. n. m
Délka vzdmutí 42 km
Plocha 1392 ha
Objem 270 mil. m3
Největší hloubka 53 m
Průměrná hloubka 20,7 m
Hladina vody regulovaná,
v létě 1,5 - 2 m pod maximem (271 m. n. m.),
v zimě 4 - 5 m
Délka pobřežní čáry 150 km
Povodí 12 900 km2
Výška hráze 70 m
Délka hráze 360 m
   Klimatické údaje :
Průměrná teplota [°C] Srážky [mm]
Leden -2,523
Únor -0,330
Březen 2,230
Duben 8,139
Květen 12,381
Červen 16,088
Červenec 16,956
Srpen 16,266
Září 12,946
Říjen 8,134
Listopad 3,539
Prosinec -0,827
Průměr za rok 7,746,6
Měřeno v Solenicích (1958-1967)Slapech (1967-1974)

   Teplota vody ve °C

Hloubka
  Hladina    5 m     10 m    15 m     20 m    30 m     Dno  
Leden3,03,33,43,53,63,73,8
Únor1,82,02,22,32,52,93,1
Březen2,52,62,62,62,62,82,9
Duben6,85,14,94,74,64,34,2
Květen13,610,18,68,17,46,86,1
Červen18,714,511,510,910,29,48,5
Červenec21,117,314,213,613,112,410,6
Srpen19,718,016,015,914,713,811,5
Září17,617,016,315,615,314,812,5
Říjen14,614,614,614,614,514,012,4
Listopad11,111,111,111,111,110,610,4
Prosinec7,37,37,37,37,37,16,8
Průměr za rok11,910,59,59,28,98,67,9
Měřeno uNebřichu (1960-1970)

   Rybářům doporučujeme navštívit stránky FishNETu a vězte, že o takové úlovky, jaké ukazuje naše foto, není na Slapech nouze.


Sumec

Štika

   Vyhláškou někdejšího KNV Středočeského kraje, zakazující provoz spalovacích motorů, se staly Slapy doménou vyznavačů jachtingu. Ti dříve narození pamatují éru rozmachu hausbótů, jízdu motorových člunů, převážně produkce zlatých českých ručiček (s nadvládou dvoutaktních motorů Wartburg a dalších "samo-domo"). Vzdálenostní a tím i časová dostupnost z Prahy i dalších městských aglomerací logicky učinila při všech již uvedených přednostech z této lokality významné středisko jachtařů a jejich oplachtěných plavidel. Od těch malých a nejprostších až po dvojstěžníky a v současné době luxusních dovážených lodí. A to vše i přes to, že povětrnostní podmínky v této oblasti nepatří mezi nejideálnější. Časté větrné poryvy - "facky", nepravidelný - "kulatý" vítr, i časté letní flauty nejsou tím nejlepším. Neodrazují však stovky zanícených vyznavačů otěží a píny. Ne nadarmo se říká, že ... "kdo umí na Slapech, umí všude".


Hausbót

 

 

 
 

Aktualizace 11.8.2007, Copyright © 2003-2007 www.Slapy.cz (slapy@centrum.cz)